Strona gwna

Menopauza - Informacje i porady

Schorzenia

Testy

Porady

Styl ycia

Przyjazny gabinet

Szukaj



Styl życia

Newsletter

Wpisz swój adres email, aby otrzymywać najnowsze informacje i aktualności.

Pamiętaj o diecie

Okres menopauzy, spowodowany obniżeniem poziomu estrogenu i zmianą gospodarki hormonalnej, przynosi zmiany w funkcjonowaniu całego organizmu kobiety.

Jak radzić sobie z objawami menopauzy? Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania na kilka popularnych, związanych ze zmianami w ciele kobiety schorzeń?

Znany niemiecki filozof, Ludwig Feuerbach twierdził, że człowiek jest tym, co je. Kiedy zmienia się kobieta- warto zmienić również dietę! Na co zwrócić szczególną uwagę?

Uderzenia gorąca są jednym z najczęstszych objawów menopauzy i są efektem obniżenia poziomu estrogenu we krwi. Można załagodzić ich występowanie, wprowadzając do diety pokarmy bogate w fitoestrogen: siemię lniane, produkty sojowe, otręby pszenne. Fitoestrogen znajduje się również w jabłkach i korzeniu lukrecji, który, ze względu na swój słodki smak, świetnie nadaje się jako przyprawa do kaw, herbat i innych słodkich dań.

Wraz ze zmniejszeniem poziomu estrogenu, zmniejsza się również poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Rośnie za to poziom „złego”- LDL. „Dobry” cholesterol chroni organizm przed zawałem serca, chorobami układu krwionośnego i miażdżycą. Co można zrobić, by zwiększyć ilość „dobrego” cholesterolu kosztem „złego”?

Najprościej jest ograniczyć spożycie cukrów i unikać tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Słodycze można zastąpić świeżymi owocami, a masło- tłuszczami roślinnymi. Dobrze jest również unikać śmietany, tłustych serów i żółtek jaj, bogatych w cholesterol. W walce ze „złym” cholesterolem nieocenione jest również spożywanie ryb, co najmniej dwa razy w tygodniu. Ryba jest również bogatym źródłem wapnia, niezbędnego w przeciwdziałaniu osteoporozie.

W okresie menopauzy kości kobiety mogą ulec osłabieniu, przez co jest ona szczególnie narażona na tego typu schorzenie. Kolejnym źródłem wapnia jest mleko i przetwory mleczne, niezależnie od ilości występującego w nich tłuszczu. W trosce o mocne kości warto również ograniczyć picie kawy, która jest odpowiedzialna za wypłukiwanie z organizmu wielu niezbędnych składników odżywczych.

Metabolizm kobiety po menopauzie ulega zmianie i przemiana materii wyraźnie się spowalnia. Żeby nie przybrać na wadze dobrze jest po prostu ograniczyć liczbę spożywanych kalorii. Warto zwracać uwagę przede wszystkim na to co się je i dostarczać organizmowi jak najwięcej niezbędnych składników odżywczych.

Co więc zmienić w swojej diecie? Przede wszystkim unikać niezdrowych i kalorycznych tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, tłustych pokarmów i smażonych potraw. Dobrze jest również ograniczyć spożycie cukru, soli i ostrych przypraw. Należy odżywiać się regularnie, co najmniej trzy razy dziennie, i nigdy nie zapominać o śniadaniu. Do każdego posiłku warto dodać świeży owoc lub warzywo. W diecie nie powinno zabraknąć przede wszystkim ryb, mleka i przetworów mlecznych, najlepiej o niskiej zawartości tłuszczów, oraz produktów pełnoziarnistych, jak ciemny chleb, otręby i kasze. Urozmaicony i bogaty w składniki odżywcze jadłospis służy zdrowiu, poprawia samopoczucie i pozwala rozkwitnąć na nowo.

Współpraca

Serwis pod patronatem