Strona gwna

Menopauza - Informacje i porady

Schorzenia

Testy

Porady

Styl ycia

Przyjazny gabinet

Szukaj



strona główna > Styl życia > Zdrowie na co dzień

Zdrowie na co dzień


Menopauza jest okresem zmian w życiu kobiety. I to od samej kobiety, jej stylu życia, dbałości o zdrowie zależy, czy będą to zmiany na lepsze. 

Większość kobiet w okresie okołomenopauzalnym zaczyna odczuwać różne nieprzyjemne dolegliwości, takie jak rozdrażnienie, uderzenia gorąca, bóle i zawroty głowy, często przybiera na wadze, czy zauważa problemy ze skórą.
Aby łagodzić powyższe objawy, należy nie tylko poddawać się indywidualnie dobranym kuracjom i profilaktyce leczniczej, ale zmiany zacząć od swojego stylu życia i przyzwyczajeń.

Oprócz odpowiedniej diety, kluczową rolę w walce ze złym samopoczuciem, wzrostem wagi czy osteoporozą odgrywa aktywność fizyczna. Urozmaicony wysiłek fizyczny sprawia, że kobiety łagodniej przechodzą okres menopauzy, a dobra kondycja wpływa na poprawę ogólnego stanu zdrowia i jakości życia. Aktywność fizyczna nie tylko w pewnym stopniu łagodzi objawy klimakterium, ale także pomaga utrzymać odpowiednią masę ciała, na której przyrost nierzadko skarżą się panie w okresie okołomenopauzalnym.
Menopauza  to wspaniały okres w życiu kobiety, kiedy na regularne ćwiczenia można wreszcie znaleźć czas, nie szukając wymówek w postaci obowiązków związanych z wychowaniem dzieci czy ciężką pracą. Najlepsze efekty przynosi regularny trening 3-5 razy w tygodniu, przez ok. 30-60 minut. Rodzaj ćwiczeń i ich intensywność należy dostosować do indywidualnych predyspozycji pacjentki, zależnych między innymi od jej wieku i sprawności fizycznej. Szczególnie zalecane w tym okresie są ćwiczenia aerobowe, relaksacyjne, siłowe i rozciągające.

Aerobik wpływa na krążenie, zapobiega chorobie wieńcowej, miażdżycy, a także łagodzi uderzenia gorąca i reguluje potliwość. Wśród aktywności ruchowych polecanych w okresie menopauzalnym najczęściej wymienia się również szybki marsz, jazdę na rowerze czy pływanie.
Ćwiczenia relaksacyjne i rozciągające (np. joga) pozwalają na zachowanie ruchomości stawów, uczą prawidłowego oddychania i rozciągają wszystkie grupy mięśniowe. W tym zespole aktywności fizycznej najczęściej poleca się jogę jako formę ćwiczeń, dzięki której pacjentka lepiej poznaje swój organizm, a co się z tym wiąże, odzyskuje równowagę i wzmacnia swoje ciało. Joga – oprócz ćwiczeń regulujących problemy z pamięcią, uderzenia gorąca czy uczucie przemęczenia – pozytywnie wpływa także na samopoczucie. 
Inną formą ćwiczeń gimnastycznych jest trening siłowy, który wzmacnia wszystkie mięśnie, zapobiega osteoporozie i kształtuje sylwetkę. Może być urozmaicony akcesoriami takimi jak ciężarki czy gumy, których użycie intensyfikuje efekty treningu.

Jedno jest pewne, każda kobieta może znaleźć odpowiednią dla siebie i swojego temperamentu aktywność, wprowadzić nowe przyzwyczajenia, które znacząco polepszą jakość życia. Aktywność fizyczna bowiem połączona z odpowiednią dietą zapewnia dobrą kondycję zarówno fizyczną, jak i psychiczną, wpływa na poprawę ogólnego stanu zdrowia oraz redukuje nasilenie objawów klimakterium.

Współpraca

Serwis pod patronatem